nuffnang

Sunday, October 17, 2010

Sifat marah cermin jiwa tidak tenteram


Sifat marah cermin jiwa tidak tenteram

Atas dasar permintaan seorang sahabat untuk menyiarkan artikal mengenai sifat marah, abiey kongsikan artikal ini. Tulisan Aminuddin mansor ini boleh dihayati dan diambil panduan oleh kita semua.

KITA dituntut bersabar supaya dijauhi daripada ‘rasukan’ kemarahan. Sifat marah yang datang daripada hati mempunyai kaitan dengan keimanan seseorang.
Orang sabar dapat menahan kemarahan dalam saat genting dan sudah tentu mendapat ganjaran di sisi-Nya. Daripada Abdullah bin Umar, Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Tiada hamba yang meneguk air lalu mendapat ganjaran lebih besar di sisi Allah daripada hamba yang meneguk air menahan kemarahan kerana Allah." (Hadis riwayat Ibn Majah).

Sabda Rasulullah yang bermaksud: "Bukankah orang gagah itu, orang kuat bertinju. Akan tetapi orang yang gagah adalah orang yang dapat mengawal diri ketika marah." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Marah boleh merenggangkan hubungan kekeluargaan, begitu juga hubungan persahabatan dan kejiranan kerana perasaan marah menyebabkan kita susah melihat kebaikan orang lain serta hilang sifat lemah-lembut.

Sedangkan kita tahu Allah menyukai sifat lemah-lembut.

Daripada Aisyah, Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah menyukai sifat lemah-lembut dalam setiap perkara." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim) Mengambil wuduk dan beristighfar dapat mengawal sifat marah. Segala-galanya dapat meruntuhkan tipu daya iblis dan menghancurkan kesesatan yang disuruhnya. Selain itu, memberi penawar hati yang marah dan gundah, sesungguhnya hati tunduk kepada Allah.

Sifat marah juga adalah cerminan kalbu keperibadian jiwa yang tidak tenteram. Oleh itu, kawal jiwa kerohanian supaya hidup sentiasa tenteram, aman dan damai sepanjang masa. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sifat ***** atau jahil itu pokoknya ialah watak kedegilan yang dipimpin oleh sifat marah.

"Sesiapa juga yang dirinya reda dalam keadaan jahil atau *****, maka baginya tidak perlu lagi bersifat toleransi kerani toleransi adalah sifat yang baik dan banyak manfaatnya.

"Kejahilan pula sifat buruk dan mendatangkan banyak mudarat. Oleh itu, lebih baik berdiam diri daripada melayani pertanyaan orang *****." Khaitamah bin Abdul Rahman, seorang ulama tab’in menerangkan bahawa syaitan berkata, "Bagaimana anak Adam dapat mengalahkan aku? Apabila dia rela, nescaya aku datang dan meresap ke dalam hatinya. Apabila dia marah, nescaya aku terbang sehingga berada di atas kepalanya." Mujahid menceritakan bahawa iblis atau syaitan itu berkata, "Aku tidak dapat dilemahkan oleh anak Adam pada tiga perkara:

Apabila seseorang itu mabuk, kami pun pegang talinya lalu kami halau ke mana yang kami kehendaki. Dia bekerja untuk kami menurut apa yang kami sukai.

Dan apabila orang itu marah, dia akan berkata apa yang tidak diketahuinya dan melakukan sesuatu perkara yang disesalinya.

Dia seorang yang lokek terhadap apa juga miliknya dan berangan-angan dengan sesuatu yang ia tidak mampu. Sementara itu, Abdullah bin Mas’ud berkata, "Perhatikan sifat lemah-lembut seseorang ketika marah dan perhatikan sifat amanahnya ketika dia rakus! Pengajaran yang diperoleh daripada sifat lemah-lembutnya apabila dia tidak marah dan dengan sifat amanahnya apabila dia tidak rakus." Diceritakan, Khalifah Umar Abdul Aziz menulis surat kepada wakilnya, "Anda tidak (harus) menjatuhkan hukuman ke atas seseorang ketika anda marah.

"Tahanlah orang itu dulu dan apabila perasaan marah itu sudah tenang, maka keluarkan orang itu dan jatuhkan hukuman mengikut dosanya (kesalahannya) dan anda tidak menghukum lebih daripada lima belas kali sebat." Saidina Umar Al-Khattab dalam pidatonya selalu berkata, “Orang yang beroleh kemenangan ialah orang yang mengawal dirinya daripada kerakusan, hawa nafsu dan kemarahan.” Abdullah al-Mubarak ketika menjawab pertanyaan supaya memberikan kesimpulan mengenai pengertian budi pekerti berkata, "Meninggalkan marah.."Wahab bin Muhaib berkata, "Kufur itu terdiri daripada empat faktor iaitu marah, nafsu syahwat, ***** dan tamak." Kesimpulannya, dalam apa juga keadaan dan situasi, kita sebagai umat Islam mestilah dapat mengawal sifat marah yang boleh merosakkan sesuatu.

AMINUDIN MANSOR

3 comments: